Waarom social engagement in de boardroom thuishoort

Blog van Yvonne van de Kuil. Meer medewerkersbetrokkenheid begint door meer van hen te vragen. Maak Social Engagement een topic voor de boardroom en bereik meer. Slechts 38% van de Nederlandse werknemers voelt zich betrokken bij hun organisatie en bevlogenheid is helemaal ver te zoeken. De ‘involve me’ generatie is wél te mobiliseren voor de inzet van tijd, kennis en talent voor ‘Do Good’ projecten. Sociale projecten, een hogere medewerkersbetrokkenheid, meer productiviteit, klanttevredenheid , loyaliteit en omzetgroei! Dat maakt dat social engagement met stip binnen komt op de agenda van de board.

Succesvol social engagement heeft veel voorbeelden, we nemen er één. 1% Club is in circa 10 jaar uitgegroeid tot een crowdfunding platform voor Do Good projecten, wereldwijd, waarbij iedereen met een realistisch en attractief idee een steentje kan bijdragen aan een sociale, maatschappelijke verbetering. Kan hiermee een global movement in gang worden gezet? Dat is wel de ambitie! De corporate strategie van 1%Club kon wel een second opinion gebruiken en zo raakte ik de afgelopen maanden onder de indruk van de geheime kracht van social engagement.

De expertise, die door 1%Club is opgebouwd met talloze Do Good projecten in de particuliere markt heeft zich vertaald in een uitontwikkeld crowdfunding/ -sourcing platform, dat nu past binnen Corporates, alleen is dat nog een goed bewaard geheim. Voor corporate organisaties geldt dat zij in de periode 2008-2015 alle hens aan dek moesten hebben om de tanker varende te houden. Alle aandacht ging uit naar het genereren van business, het voldoen aan strakkere wet- en regelgeving, de organisatie moest meebewegen, de richting van de tanker werd verlegd. Meebewegen met wat er gebeurt is anno 2015 niet meer genoeg en de omgeving en eigen mensen vragen om een visie op het gebied van activiteit en betrokkenheid van de medewerkers. Eén die ook helpt bij het aantrekken van jong talent in een krapper wordende arbeidsmarkt.

Social Engagement als boardroom topic.

Social engagement komt vanuit de medewerkers zelf, het is een intrinsieke driver, die door de CSR- en ook HR-managers wel wordt gezien. De CSR-manager heeft alleen een horde te nemen, want MVO-onderwerpen blijven nog steeds op het niveau van noodzakelijk organisatiebeleid steken, het enthousiasme ontbreekt. MVO is al te vaak een ballast in de organisatie, geen boardroom topic en CSR blijft hierdoor een dissatisfier. Het zou helpen als de CSR manager een topic heeft, die als satisfier kan worden gezien. Mijn idee is om “Empowering employees to social engagement” tot integraal beleid te maken van CSR + HRM + Corporate Communications en de uitdaging is dan ook om de topic gedragen te krijgen vanuit deze drie expertisegebieden. Dan wordt het een boardroom topic!

Aan de slag dus!

Herken je dat de CSR manager zichzelf erg serieus neemt, terwijl de rest van de organisatie MVO ziet als een dissatisfier? Activeer de CSR manager om het thema ‘Empowering employees to social engagement’ tot integraal beleid te maken van de CSR, CEO, HRM, Corporate Communications en help hem dit vlot te trekken. Verder zie ik een prima momentum, voor een brede lancering van 1% Club binnen Corporates. Booking en Acccenture hebben die visie al in praktijk gebracht en met succes.

Resumé

    1. Social engagement als integraal beleid van CSR, HRM, Corporate Communications aan te vliegen
    2. De CSR manager helpen om los te komen van MVO als dissatisfier en te komen tot social engagement.

 

Van social engagement naar business engagement

De vitale organisatie vereist een visie om als organisatie steeds ruimte te geven aan kansrijke ideeën, die vanuit de medewerkers en businesspartners ontstaan en die te ontwikkelen. Ofwel: de beste business ideeën ontstaan bij de mensen ‘met de pootjes in de klei’. Het platform voor do good projecten kan vervolgens worden ingezet als tool voor ‘Empowering employees to business engagement’.Social en business gaan prima samen!

 Ook als blog op Marketing Tribune

TOP