Groei en engagement; samenwerken met start-ups heeft het allemaal!

Blog van Yvonne van de Kuil. Marketing- en communicatieprofessionals zien de balans tussen groei en engagement! Samenwerken met Young entrepreneurs is altijd win-win. Young entrepreneurs faciliteren? De vitale onderneming voeden, medewerkers en externe stakeholders inspireren? De start-up bootcamp heeft het allemaal!

Ontkennen of faciliteren?

‘Faciliteren is beter dan zelf innoveren’. Juist grote bedrijven vinden het moeilijk om te innoveren, zij kijken op een afstand naar nieuwkomers als Uber, Airbnb, Bla Bla Car, die de markt nu al op z’n kop zetten. Grote bedrijven weten hoe je de markt op gaat en bijvoorbeeld hoe je een productielijn opzet. Die kennis delen getuigt van visie en leiderschap. Jonge bedrijven kunnen zich zo sneller ontwikkelen . De balans zit er in dat wordt gebouwd aan ‘de groten van de toekomst’.

Ook boeiend is dat nieuwkomers in onder meer de financiële sector, diensten en services uit elkaar trekken die voorheen ‘gebundeld’ waren. ING werkt al intensief samen met jonge bedrijven. Ook Philips is een veelbelovende alliantie aangegaan, met een Tech Center in Sillicon Valley voor lichtinnovaties en wil zo kijken of nieuwe technologieën passen bij Philips. Worden de traditionele businessmodellen bedreigd? Het is maar net hoe je het bekijkt. Start-up bootcamps zijn een bron van inspiratie.

Zie jij de opportunities?

Marketeers en communicatieprofessionals nemen en masse het initiatief en bezoeken evenementen, waar jonge bedrijven om het hardst ‘battelen’.   ‘Get in the ring’ is zo’n super interessant internationaal evenement, bedacht door het Erasmus Centre of Entrepreneurship. Jonge bedrijven presenteren hun businessplan in de boxring, de presentatie is in handen van een oud TMF-vj en de winnaars gaan door naar de internationale finale in Medellin, Colombia. Ook ‘Uprise’ trok in september weer veel meer bezoekers. Starters worden bijgepraat over het binnenhalen van grote klanten, crowdfunding en Europese subsidies. De netwerkcontacten voor potentiële samenwerking komen in beeld.

Zodra je zicht hebt op een top 5 van interessante jonge bedrijven, wat heeft jouw club dan te bieden; netwerk, specifieke kennis, ook funding? En wat maakt dat jonge bedrijf zo interessant? Naast compleet nieuwe technologie, is anders kijken, anders denken, nieuw perspectief, nieuwe energie een must voor de vitale organisatie!

Groei en engagement!

Voor marketeers van ‘de gevestigde orde’ is samenwerking met start-ups de nieuwe inspirerende groeistrategie. En communicatieprofessionals, vooral in organisaties waar al veel gereorganiseerd is, zien dat de samenwerking met start-ups een enorme impuls geeft aan ‘internal engagement’.

Last but not least: door de samenwerking met Young entrepreneurs heeft de CEO een hele belangrijke ‘driver’ in handen voor de company’s reputation. Hij neemt moeiteloos de rol in van facilitator, met zijn ondernemerskennis en professionele netwerk. De CEO bouwt op authentieke wijze aan de reputatie en de toekomst van de eigen onderneming!

TOP